- Totalt 0 kr
Kundcase: Havs- och vattenmyndigheten
Havs- och vattenmyndigheten är en miljömyndighet med stort besöksflöde och höga krav på sina IT-lösningar.
Företaget
Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för bland annat havs- och vattenplanering, tillsyn och reglering. Havs- och vattenmyndigheten har tagit över den största delen av ansvaret för havs- och sötvattensfrågor från Naturvårdsverket och har tagit över flera av det nedlagda Fiskeriverkets tidigare ansvarsområden. Myndighetens huvudkontor ligger i den före detta lagerlokalen Pagoden vid Göta älv i Göteborg.
Utmaningen
Myndigheten sitter i ljusa, fräscha lokaler med öppet kontorslandskap. I och med den öppna planlösningen är det mycket rörelse och anställda sitter inte nödvändigtvis på sin plats hela dagen utan rör sig mellan mötesrum, smårum för samtal/telefonsamtal och sin arbetsplats. För att receptionisten enkelt ska få tag på besöksmottagarna behövs en enkel och automatiserad lösning som inte bygger på att man ringer upp den anställde vid ett besök.
Myndigheten har även en modern IT-miljö och erbjuder konsulter och besökare möjlighet att nyttja gästnätverket vid behov. Problemet har dock varit att på ett enkelt sätt distribuera användarnamn och lösenord utan att för den delen tummas på säkerheten.
Sist men inte minst kräver en öppen miljö att man ur brandsäkerhetsaspekt har koll på sina besökare vid en utrymning. Detta är såklart viktigt för alla företag och organisationer men kanske extra viktigt för myndigheter som förväntas föregå med gott exempel och ha bra ordning och koll på brandfrågor.
Lösningen
I samråd med beställaren tog vi fram en lösning för Havs- och vattenmyndigheten där besöksflödet automatiseras och receptionisterna kan fokusera på service istället för rent administrativa göromål kopplade till besökshantering. Vi föreslog även vår lösning där besökarna erbjuds gäst-Internet automatiskt utan inblandning av vare sig IT-personal eller receptionister.
Resultat
Receptionisten har numera full koll på samtliga besökare vid en evakueringssituation. Samtidigt blir besökaren snabbt hämtad av sin besöksmottagare från receptionen efter denne skrivit in sig i och med att SMS skickas iväg och aviserar att besökaren är på plats. Utöver detta kan besökaren vid registreringen välja om denne vill ha en Internetkod för att kunna surfa under besöket.