Kundcase: SACO
Sveriges akademikers centralorganisation, Saco, är en facklig centralorganisation på den svenska arbetsmarknaden. De har ett relativt högt besöksflöde och krav på säkerhet i entrén.
Utmaningen
Det sitter 40-talet medarbetare på kontoret och besöksantalet är uppemot 30 personer per dag vid gruppbokningar.
Entrén har en reception men denna är inte bemannad hela tiden. Därför krävs en automatiserad lösning där gästen själv kan meddela sin ankomst.
Vidare är det mycket rörelse i lokalerna under dagen och medarbetarna sitter inte nödvändigtvis på sin plats hela tiden utan rör sig mellan sin egen arbetsplats, kollegors arbetsplatser och mötesrum. För att besökare enkelt ska få tag på sin värd behövs en enkel och lösning som dels aviserar att en besökare är på plats.
Sist men inte minst kräver en öppen miljö att man ur brandsäkerhetsaspekt har koll på sina besökare vid en utrymning.
Lösningen
I samråd med projektansvariga kom vi fram till att en besökskiosk med aviseringstjänsten Express Connect skulle underlätta besöksflödet i entrén. När besökarna registrerar sig skickas automatiskt en avisering till besöksmottagaren som i sin tur kvitterar meddelandet och meddelar besökaren att hen är på väg.
Resultat
Sedan hösten 2018 sköter systemet numera besökshanteringen för hela verksamheten. Besökskiosken för självregistrering står precis vid entrén och skriver ut besöksbrickor automatiskt samtidigt som avisering skickas till mottagaren. Kontorschefen har en mobilapp för att snabbt kunna se vilka som befinner sig i huset samt vid en utrymning kunna bocka av de som satts i säkerhet.