Utmaningen
SSAB har sitt huvudkontor i World Trade Center i Stockholm. Fastighetens läge med sin moderna miljö och höga tekniska standard har gjort att flera kända svenska och internationella företag har gjort World Trade Center till sin hemvist.
Huvudkontoret huserar framförallt ledningen av företaget men har även mötesytor för sammanträden och stämmor. Det är mycket folk i rörelse och man ville automatisera hanteringen så mycket som möjligt. Tanken var att företagsbesökare skulle anlända och registrera sig på samma ställe och att slussningen av besökare skulle ske automatiskt och förenklat. SSAB ville även stationerna skulle vare byggda för självbetjäning så att flödet fick ett bättre flyt.
Lösningen
I samråd med projektansvariga kom vi fram till att besökskiosker med SMS-aviseringstjänsten Lenio skulle underlätta besöksflödet och avlasta receptionisterna. När besökarna registrerar sig skickas en notifiering automatiskt till besöksmottagaren som i sin tur kvitterar meddelandet och meddelar besökaren vart mötet äger rum. Således kan både externa gäster och SSAB:s personal från andra orter skriva in sig vid samma terminal men ändock få avisering om vart deras möte äger rum.
Resultat
Sedan invigningen i september 2015 sköter systemet numera besökshanteringen för hela SSAB. De båda kioskerna för självregistrering i borstat stål står precis vid entrén och skriver ut besöksbrickor automatiskt samtidigt som notifiering skickas till mottagaren. I den bemannade receptionsdisken finns klienter installerade där rapporter, evakueringslista, förbokning samt manuell registrering kan göras. Det nya systemet har tagits emot med varm hand av både besökare och anställda.