- Total 0 kr
Customer case: Danske Bank
A complete refurbishment with an ambition to create a nice feeling of loneliness.
Danske Bank in Sweden is part of a Danish banking and finance group. Danske Bank has a dominant position and is the country's largest bank, but it also has operations in Sweden, Norway, Finland and Ireland. Danske Bank in Sweden has grown from a network of local banks and is today ranked as the fifth largest bank. Danske Bank offers a wide range of financial services and products to customers all over the world and their business areas include: Banking, loans, finance, insurance, leasing, real estate and asset management.
Utmaningen
Danske Bank Sverige har sitt huvudkontor mitt på Norrmalmstorg i Stockholm. Banken inhyses i Citypalatset som ritades av arkitekt Ivar Tengbom och uppfördes för Torsten Krügers räkning 1932. Banken har sedan tidigare använt besökssystemet EastCoast Visit för sina B2B-företagsbesökare men vi blev under våren 2012 kontaktade med förfrågan om en utökning och modernisering. Det visade sig att huvudkontorets bankhall skull hypermoderniseras och få en ansiktslyftning med iPad-känsla!. För besökshanteringens del handlade det om att bankkunder, rådgivningskunder och företagsbesökare skulle anlända och registrera sig på samma ställe och att slussningen av besökare skulle ske automatiskt och förenklat. Danske Bank ville så långt som möjligt skapa en lounge-känsla där receptionisterna ges möjlighet att agera bankvärdar istället för att vara statiska bakom disk.
Lösningen
I samråd med projektansvariga kom vi fram till att besökskiosker med SMS-aviseringstjänsten Lenio skulle underlätta besöksflödet och avlasta receptionisterna. När besökarna registrerar sig skickas en notifiering automatiskt till besöksmottagaren som i sin tur kvitterar meddelandet och meddelar besökaren vart mötet äger rum. Således kan både företagsbesökare och privatkunder skriva in sig vid samma terminal men ändock få avisering om vart deras möte äger rum.
Resultat
Sedan invigningen i januari 2013 sköter systemet numera besökshanteringen för hela banken. De båda kioskerna för självregistrering som lackades i vit färg står precis vid entrén och skriver ut besöksbrickor automatiskt samtidigt som notifiering skickas till mottagaren. I den futuristiska receptionsdisken finns en klient installerad där rapporter, evakueringslista, förbokning samt manuell registrering kan göras. Det nya systemet har tagits emot med varm hand av både privatrådgivare och anställda.